featured image

Sinds kort laat hij regelmatig wat van zich horen door het uitbrengen van zijn bijzondere, verhalende muziek op zijn eigen label, Minimal Damage Recordings. Twee van de groepen die onlangs een album het licht lieten zien, zijn Oog in de Naald en Rara Avis. En wij hebben ze allebei gevraagd om hun onalledaagse muziek op ons podium ten gehore te brengen. In Oog in de Naald heeft Van Veenendaal zich omringd door jong talent. Zangeres/altvioliste Roosmarijn Tuenter, zangeres/spoken word artieste Francisca Knip en cellist Rogier Hornman creëren met de pianist (die het binnenwerk van het instrument op geheel eigen wijze ‘prepareert’) een unieke samenklank, en de teksten van Monique Besten geven een extra cachet hieraan. Die gaan over de ‘condition humaine’ en verraden een eigenzinnige kijk op de wereld om ons heen: soms grappig, soms vervreemdend, maar altijd verrassend. In Rara Avis treft Van Veenendaal zangeres Jodi Gilbert en violiste Tineke de Jong aan zijn zijde. Ook hier vormen teksten (onder meer van de 14e-eeuwse Perzische dichter Hafez en de 18e-eeuwse Japanse dichter Yosa Buson) een belangrijk uitgangspunt voor de improvisaties van het drietal. Het trio biedt fraaie contrasten tussen het sterk ritmische pianospel, de klassiek aandoende vioollijnen en de vocalen die nu eens zingen, dan weer zing-zeggen, of kirren zoals alleen Jodi Gilbert dat kan. Kortom, dit kon wel eens een middag worden waar u bijzondere herinneringen bewaart